donderdag 5 maart 2015

Pakketjes voor het Huis van de Watersport

Met een heftruck wordt het vlot naar de waterkant gebracht.
Tot zover had het Huis van de Watersport net zo goed een huis van de denksport, huis van de zaalsport of huis van de krachtsport kunnen zijn. Behalve de buitendijkse locatie aan de Eem deed nog weinig in en om het gebouw denken aan de roeisport die er straks zal worden bedreven.

Vandaag kwam daar verandering in. Dutchfloat kwam met een enorme vrachtwagen om het nieuwe vlot te brengen. Vanwege de beperkte manoeuvreerruimte op de dijk, werd deze uitgeladen op de Schans. Een vorkheftruck bracht de vele kubieke meters drijvend materiaal vervolgens naar de plaats van bestemming. Een complete roeiploeg had zich daar inmiddels verzameld om te helpen de onderdelen te monteren. Het systeem komt uit Zweden, maar had net zo goed uit de Deense Legofabrieken kunnen komen. Tezamen met de oude vlotdelen, die nog zullen worden gerenoveerd, beschikt het Huis van de Watersport straks over 86 strekkende meters vlot.

Tegelijkertijd werden ook de stellingen van Rovinox gebracht. De staanders en liggers zien er prima uit en ook hier waren weer vele vrijwilligers aanwezig om in de stralende zon de materialen te verdelen in de loods. Komend weekend worden de stellingen gemonteerd door een complete heren acht.

In de heldere lucht van deze morgen deed niets meer herinneren aan de enorme stofwolken die gisteravond in de werkplaats hingen. De vloer moest worden gecoat. Voordat de coating er op kon, moest echter eerst een zogenaamde cementhuid van het beton worden geschuurd. Dat deed nogal wat stof opwaaien. Na flink bezemen en een dweilbeurt kon dan eindelijk de transparante coating worden aangebracht. Dit leverde een bonte schakering van grijstinten op. Maar goed, beton is een natuurproduct zeggen we dan.

Liggers voor de botenstellingen, er zijn vaste en schuivende varianten.

Het verwijderen van de cementhuid deed veel stof opwaaien.

Vijftig tinten grijs in de werkplaats.